گزینهی FSR در تنظیمات گرافیکی بازیها، به تکنولوژی خاصی که ایامدی برای بزرگ کردن تصویر رندر شده بازیها به کمک هوش مصنوعی طراحی کرده، مربوط میشود. زمانی که مانیتور یا تلویزیون رزولوشن بالایی داشته باشد، کارت گرافیک فریمهای تصویر را با رزولوشن پایینتر رندر میکند و با بزرگنمایی، آن را به تصویری با رزولوشن بالاتر مثل 4K تبدیل میکند. به این ترتیب سرعت اجرای بازی بیشتر میشود.
خبر خوش این است که تکنولوژی بزرگنمایی OptiScaler اکنون از تبدیل کردن نسخههای قدیمی FSR به نسخهی جدید یعنی FSR 4 پشتیبانی میکند و در نتیجه استفاده از FSR 4 در بازیها بیشتری امکانپذیر شده است. در ادامه به جزئیات بیشتر این خبر میپردازیم.
علت برتری DLSS نسبت به FSR
برتری DLSS نسبت به FSR در ۲ عرصه است:
- تعداد بازیهایی که از تکنولوژی DLSS انویدیا برای بزرگنمایی تصویر به کمک هوش مصنوعی پشتیبانی میکنند، بیشتر از بازیهایی است که از FSR ایامدی پشتیبانی میکنند.
- در سالهای اخیر کیفیت تصویر و عملکرد DLSS همواره کمی بهتر از FSR ایامدی بوده است.
آپدیت اخیر FSR بسیار مهم است چرا که ایامدی برای بزرگنمایی فریمها در بازیها، سراغ استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتمهای پیشرفته و متفاوتی رفته است. نتیجه بهینهتر شدن کیفیت تصویر بزرگ شده و افزایش سرعت اجرای بازی است.
در چند سال اخیر همواره انویدیا در عرصهی مقیاس کردن تصویر پیشتاز رقابت بوده و تکنولوژی DLSS انویدیا، از نظر کیفیت تصویر بزرگ شده، کم و بیش بهتر از تکنولوژی FSR ایامدی بوده است. در واقع انویدیا از همان ابتدای کار برای بزرگ کردن فریم رندر شده در بازیها، سراغ هوش مصنوعی و شبکه عصبی رفته و در واقع الگوریتمهای هوشمندی برای این کار طراحی کرده است در حالی که FSR از روشهای سنتی و قدیمیتر برای این کار بهره میگیرد. اما نسخهی جدید تکنولوژی مقیاس کردن ایامدی که FSR 4 است، در حد واسط DLSS 3 و DLSS 4 انویدیا قرار میگیرد و در واقع از هوش مصنوعی به شکل بهینهتری استفاده میکند.
OptiScaler و پشتیبانی از FSR 4
در کنار سبک خاص DLSS انویدیا و FSR ایامدی، نرمافزارها و الگوریتمهای دیگری توسعه داده شده که اغلب متن باز است. یکی از این موارد، OptiScaler است که قبلاً با عنوان CyberXeSS شناخته میشد. این تکنولوژی در برخی بازیها و شرایط خاص حتی بهتر از راهکار ایامدی و انویدیا است. به عنوان مثال اگر در یک بازی از FSR 2 پشتیبانی شده باشد و بروزرسانی جدیدی برای پشتیبانی از نسخههای جدیدتر FSR منتشر نشده باشد، میتوان از OptiScaler استفاده کرد و FSR قدیمی را به نسخههای جدیدتر DLSS و XeSS یا FSR تبدیل کرد! در واقع OptiScaler بسیار انعطافپذیر است و میتواند انواع ورودی را به انواع خروجی تبدیل کند، البته برای برخی از خروجیها، به کارت گرافیکهای انویدیا نیاز دارید و علاوه بر این شاید کم و کیف عملکرد تکنولوژی بزرگنمایی تصویر، بهینه و عالی نباشد.
خبر خوش این است که اکنون OptiScaler از FSR 4 نیز پشتیبانی میکند، البته به شرط آنکه در طراحی بازی از واسط برنامهنویسی Vulkan استفاده نشده باشد و همینطور از تکنولوژی ضدتقلب خاصی استفاده نشده باشد.
توجه کنید که برای استفاده از FSR 4 لازم است که کارت گرافیک واحدهای محاسباتی خاص و بهینه برای پردازش هوش مصنوعی را داشته باشد و در نتیجه لازمهی استفاده از FSR 4 این است که یکی از کارت گرافیکهای سری RX 9000 ایامدی را خریداری کرده باشید.
تکنولوژی جالب OptiScaler قابلیت ایجاد فریم به کمک هوش مصنوعی یا Frame Generation و حتی تکنولوژی کاهش تأخیر انویدیا که NVIDIA Reflex نامیده شده را جایگزین میکند.
همانطور که اشاره کردیم سازگار شدن OptiScaler با FSR 4 به این معنی نیست که سرعت اجرای بازی و کیفیت تصویر عالی است، ممکن است در بعضی از بازیها، استفاده از نسخه قدیمی FSR یا DLSS نتیجهی بهتری نسبت به تبدیل کردن آن به FSR 4 داشته باشد. علاوه بر این استفاده از OptiScaler به این سادگی نیست که یک تیک یا سوییچ را در تنظیمات گرافیکی بازیها فعال کنید بلکه باید به صورت دستی FSR 4 را در محل نصب بازی اضافه کنید و گاهی لازم است که فایلهای بازی و برخی تنظیمات را دستکاری کنید.
اگر یک گیمر حرفهای و آشنا به نرمافزار و سختافزار هستید، در مورد نصب FSR 4 در بازیها و روش استفاده از OptiScaler تحقیق کنید و خودتان نتایج را بررسی کنید.
tomshardwareگیم پلنت