یکی از فناوریهای انویدیا برای بهبود بازیهای امروزی، PhysX است که محاسبات مربوط به فیزیک و حرکت اجسام را به کمک پردازنده گرافیکی یا همان کارت گرافیک انجام میدهد تا بار پردازشی CPU کاهش پیدا کند و در نتیجه بازی به شکل بهینهتر و روانتری اجرا شود. تکنولوژی فیزیکس انویدیا موجب حرکت و تعامل طبیعیتر اجسام و عناصری نظیر دود نیز میشود.
در ویندوز میتوانید پردازندهای که قرار است محاسبات فیزیکی PhysX را انجام دهد، به صورت دستی انتخاب کنید. در ادامه به این موضوع میپردازیم که PhysX چیست و سپس نحوه انتخاب پردازندهای که محاسبات فیزیکس انویدیا را انجام میدهد، بررسی میکنیم.
PhysX چیست؟
تعامل اجسام در بازیهای کامپیوتری موضوع مهمی است که نیاز به محاسبات فیزیکی دارد و این نوع محاسبات در گذشته به کمک پردازنده اصلی یا همان CPU انجام میشد. با توجه به محدود بودن قدرت پردازندهی اصلی، ممکن است سرعت محاسبات و در نتیجه سرعت اجرای بازی محدود شود. لذا NVIDIA که یکی از دو کمپانی مطرح در عرصه تولید پردازنده گرافیکی است، تکنولوژی خاصی را توسعه داد که محاسبات فیزیکی به کمک کارت گرافیک انجام شود.
تکنولوژی Nvidia physics که در آن کلمهی فیزیکس به شکل خاص PhysX نوشته میشود، فناوری انویدیا برای محاسبات فیزیکی به کمک کارت گرافیک است و نتیجه استفاده از آن در بازیها، سبکتر شدن محاسبات تعامل فیزیکی بین اجسام و طبیعیتر به نظر رسیدن برخوردها و حرکت ذرات آب نظیر باران و همینطور حرکت دود و آتش و غیره است.
توجه داشته باشید که در همه بازیها از تکنولوژی فیزیکس انویدیا استفاده نشده و در واقع موتورهای گرافیکی قدرتمند، برای محاسبات فیزیکی از سبک و سیاق خاص خودشان استفاده میکنند.
تنظیمات کارت گرافیک Nvidia در ویندوز 10 و 11 برای PhysX
اگر کارت گرافیک سیستم شما، پردازنده گرافیکی انویدیا داشته باشد، میتوانید بسته نرمافزاری PhysX را از سایت رسمی مایکروسافت یا سایتهای ایرانی دانلود نرمافزارهای ویندوز دریافت کرده و نصب کنید. بعضی از گیمرهای کنجکاو سوال میکنند که کاربرد گزینه Select a PhysX processor چیست؟ پس از نصب کردن، بهتر است که تنظیمات کارت گرافیک NVIDIA در ویندوز را بررسی کنید و پردازندهای که قرار است محاسبات تکنولوژی PhysX را انجام بدهد، به کمک این گزینه انتخاب کنید.
حالت پیشفرض Auto یا خودکار است، به این معنی که پردازنده مربوطه به صورت خودکار انتخاب میشود ولیکن اگر کارت گرافیک انویدیا داشته باشید، بهتر است که پردازنده مربوطه را به صورت دستی انتخاب کنید تا همواره از کارت گرافیک برای محاسبات فیزیکس انویدیا استفاده شود.
نحوه انتخاب پردازنده برای محاسبات PhysX در ویندوز 11 یا ویندوزهای قبلی به صورت زیر است:
- ابتدا درایور و نرمافزار کمکی انویدیا را در ویندوز نصب کرده و سیستم را ریستارت کنید.
- روی فضای خالی دستاپ کلیک راست کنید.
- گزینهی Nvidia Control Panel را انتخاب کنید.
- میتوانید Nvidia Control Panel را با جستجو در منوی استارت نیز اجرا کنید.
- در ستون کناری روی شاخه 3D Settings کلیک کنید.
- از منوی کرکرهای Proffered graphics processor گزینه کارت گرافیک انویدیا را انتخاب کنید.
- در لیست تنظیمات گرافیکی از منوی OpenGL rendering GPU کارت گرافیک انویدیا را انتخاب کنید.
- برای اعمال تنظیمات روی Apply کلیک کنید.
- در ستون کناری روی شاخه Set PhysX Configuration کلیک کنید.
- در سمت راست روی منوی کرکرهای Set a PhysX processor کلیک کنید.
- کارت گرافیک انویدیا را انتخاب کنید.
- اسکرول کنید و برای اعمال تنظیمات، روی Apply کلیک کنید.
به این موضوع پرداختیم که در تنظیمات PhysX چگونه GPU را فعال کنیم، اما شاید برایتان سوال است که اگر CPU بسیار قوی باشد، آیا بهتر نیست که محاسبات فیزیکس انویدیا را نیز انجام بدهد؟ پاسخ مثبت است. در سیستمهایی که پردازنده بسیار قوی و امروزی است در حالی که کارت گرافیک ضعیف و قدیمی است، میتوانید از پردازنده اصلی برای محاسبات فیزیک بازیها استفاده کنید.
نکتهی دیگر این است که میتوانید برای هر بازی و برنامهای، به صورت مستقل از سایر بازیها و برنامهها تنظیمات فیزیکس را مشخص کنید.
گیم پلنت